deze maand

 

Kaart-modellen

Compositie

Technieken

Stans-machine

 

Galerie

 

Stempellinks

 

Snijplotters + Snijplotter Software

Cougar

iPad

E-mail prayer

Room of Possibilities

Tijdzones

mail

 

 

 

Deze pagina is 07-12-2015 17:03 voor het laatst bijgewerkt.

Resist

Resist. Wat wil dat eigenlijk zeggen?

Resist is een Engelse term voor afstoten of weerstaan. Dit kan toegepast worden voor achtergronden of met het stempelen zelf. Resist stempelen wil zeggen dat je eerst met iets stempelt dat de daarna opgebrachte kleur weerstaat. De techniek bestaat dus altijd uit twee stappen.

In de eerste stap breng je iets op (plastic of vet) dat het kleurmedium (vaak inkt of verf op waterbasis) in de tweede stap weerstaat.

Er zijn verschillende combinaties mogelijk.

Voor de 2e stap zie je vaak dye inkt staan. Dit kan zijn:
bulletBig and Juicy met een brayer,
bulletDistress inkt met blending tool (sponzen), of met kwasten,
bulletEcoline, bv met penseel
bulletAquarelverf,
bulletAdirondack dye inkt,
bulletMarvy matchables,
bulletMemento,
bulletKaleidacolor,
bullet

Spray dye inkt (Colorwash)

 

Resist stap 1  stap 2 opmerking

Heat Embossing + dye inkt

 

 

Be-inkt je stempel met een embossing inktkussen, afdrukken op wit mat papier (dit kan gewoon tekenpapier zijn). Gebruik clear (helder + kleurloos) embossing poeder,verhit met je heat tool.

Af laten koelen.

Pak nu je brayer (rubber roller) en rol met dye inkt over je vel papier.

Veeg direct met een tissue voorzichtig over je ge-emboste afbeelding. De inkt zal van je embossing afgaan en de witte ondergrond zal zichtbaar worden.

Het embossing poeder bestaat uit kleine kunststof korreltjes die door het verhitten een laagje plastic vormen.

Dye based inkt is inkt op waterbasis. Inkt op waterbasis zal het kunststof niet doordringen, en omdat het snel droogt zal het ook niet onder het plastic lopen.

Gebruik je in plaats van clear embossing poeder gekleurd embossing poeder, dan heet het ineens Josep's coat techniek.

Glaze pen +

dye inkt

Kan op mat �n op glanspapier.

Mat papier heeft als risico dat het kleurmedium onder het lijntje van de glaze pen kan doordringen.

Dye inkt kan aangebracht worden door middel van Sponzen, Kwasten of Aquarelleren.

Veeg direct met een tissue voorzichtig over je glaze pen afbeelding.

Werkt eigenlijk hetzelfde als de heat embossing techniek, behalve dat je niets hoeft te verhitten.
Krylon webbing spray + dye inkt Kan op mat �n op glanspapier.

 

Op mat papier kun je dye of pigment inkt als kleurmedium gebruiken. Op glanspapier kun je dye inkt gebruiken  

Velpon +

dye inkt

Kan op mat �n op glanspapier.

Knijp in de tube terwijl je bewegingen boven je blad maakt.

Laten drogen.

Dye inkt kan aangebracht worden door middel van Sponzen, Kwasten of Aquarelleren. Wordt alleen gebruikt voor achtergronden. Lijm blijft op je papier.
Fotolijm +dye inkt Kan op mat �n op glanspapier.

papier voorzien van een laagje fotolijm. (de mijne kwam uit een blik, en heb ik met een blokkwast aangebracht) na droging heel voorzichtig met de vingers over de fotolijm gaan. Er ontstonden "gaatjes" in het lijmoppervlak.

Met waterverf er overheen verven. De verf pakt niet op de lijm. Na droging lijm af rubbelen. Ik heb hier ooit (+/- 30 jaar geleden! wat vliegt de tijd) eens geweldige achtergronden mee gemaakt!
Watermark + waterverf Belangrijk voor deze variant is dat je mat papier gebruikt. dat kan tekenpapier zijn, printerpapier of aquarelpapier.

Zet een afdruk met watermark inkt.

 

Ga er met waterverf en een grote aquarelpenseel overheen.

Dye inkt kan aangebracht worden door middel van Sponzen, Kwasten of Aquarelleren.

Het verschil tussen embossing inkt en watermark inkt is dat embossing inkt spoorloos opdroogt, en watermark vet achterlaat.

Het vetlaagje dringt in het papier, en de waterverf kan het papier waar de watermark inkt zit niet kleuren.

Watermark +

dye inkt

Belangrijk voor deze variant is dat je glans papier gebruikt.

Zet een afdruk met watermark inkt.

Ga er met een brayer met dye inkt overheen.

Veeg direct met een tissue voorzichtig de overtollige inkt van het papier.

Het resist effect zal hierdoor groter worden.

Het vetlaagje van de Watermark inkt ligt als een masker op je glanspapier. De dye inkt die op waterbasis is, zal het papier onder het vetlaagje niet kleuren.

De tissue handeling is nodig omdat dye inkt niet op glanspapier droogt.

Encore +

dye inkt

Belangrijk voor deze variant is dat je glans papier gebruikt.

Je kan de resist techniek ook doen met Encore 'Gold' of 'Champagne'. Maak een afdruk met Encore gold, gebruik een droge tissue en wrijf voorzichtig met cirkelvormige bewegingen de inkt van je papier.

Be-inkt je brayer met dye inkt en rol over je papier. De afdruk met Encore zal de dye inkt weerstaan. Encore is een pigment inkt. (is een licht vettige inkt)

Als je de Encore weg veegt denk je dat wordt niks, maar als je dan met de dye inkt erover rolt en je veegt de overtollige inkt eraf, zie je dat dat toch wel meevalt.

Embossing inkt +

dye inkt

Belangrijk voor deze variant is dat je glans papier gebruikt.

Zet een afdruk met watermark inkt.

Ga er met een brayer met dye inkt overheen.

Veeg direct met een tissue voorzichtig de overtollige inkt van het papier.

Het resist effect zal hierdoor groter worden.

Ik heb het uitgeprobeerd met een clear embossing inktkussen van Mari�tte Verhees. Voor de zekerheid heb ik het een paar keer geprobeerd om een toevalligheid zo goed mogelijk uit te sluiten.

Mijn bevindingen zijn dat je er iets minder details mee ziet, maar dat maakt voor bold afbeeldingen niet uit.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat andere merken een iets ander resultaat opleveren.

Witte pigment inkt + dye inkt

(ghost stamping)

Belangrijk voor deze variant is dat je mat papier gebruikt.

Stempel met witte pigment inkt op je lichte kleur kaart.

Breng dan een andere kleur inkt aan als achtergrondkleur bv door sponzen of kwasten.

 

Verwijder nu met een tissue overtollige inkt door met zachte cirkelvormige bewegingen over het hele papier te wrijven.

Je zult subtiele witte afdrukjes zien verschijnen in een iets lichtere tint dan de kleur die je hebt gebruikt voor de achtergrondkleur.

Pigment inkt is iets vettig en dat dekt dus het matte papier een heel klein beetje af. De witte inkt mengt zich een klein beetje met de tweede kleur die je aanbrengt, en het resist effect is dus heel subtiel.
Chalk inkt resist Belangrijk voor deze variant is dat je glans papier gebruikt.

chalk_resist

  Colorbox fluid chalk (dye inkt) werkt goed, Versamagic chalk ook een chalk inkt, maar een pigment werkt niet.

Tenminste niet op glanspapier.

Misschien wel op mat papier zoals de ghost resist techniek hierboven.

Acryl verf +

dye inkt

Belangrijk voor deze variant is dat je mat papier gebruikt.

Wordt ook wel op glans papier of gecoat papier gedaan.

Breng de verf met penseel of stempel aan op het papier.

Laat grondig drogen.

Spons of brayer over het geheel met dye inkt.

Veeg direct met een tissue voorzichtig de overtollige inkt van het papier.

Het resist effect zal hierdoor groter worden.

 

Lumiere is ook acrylverf.

Als deze techniek gedaan wordt met Pearl White Lumiere, wordt ze ook wel Faux Mother of Pearl genoemd.

Gesso +

dye inkt

Belangrijk voor deze variant is dat je glans papier gebruikt.

Stempel Gesso op je papier.

Het is belangrijk dat je de stempel direct na het afdrukken schoonmaakt!

Droog met de heattool.

Dye inkt kan nu aangebracht worden door middel van Sponzen, Kwasten of Aquarelleren. Wordt gebruikt voor achtergronden en afdrukken.

Gesso is eigenlijk een primer.

Wasco +

dye inkt

Kan op mat �n op glanspapier.

wasco resist

Mat papier heeft als risico dat het kleurmedium onder het gebied van de wasco kan doordringen. Wordt gebruikt voor achtergronden, en als accent van stempelafdrukken.

Wax papier +

dye inkt

wasco\resist

met_waxpapier

   
Stazon opaque + brilliance Belangrijk voor deze variant is dat je glans papier gebruikt.

Zet je afdruk met Stazon opaque, en laat de afdruk goed drogen.

Brilliance inkt kan aangebracht worden door middel van Sponzen.

Opwrijven met tissue voor een groter resist effect.

Resist is niet pers� wit, maar is afhankelijk van de kleur Stazon opaque inkt waarmee gestempeld is.
Ranger Resist inktkussen + Belangrijk voor deze variant is dat je glans papier gebruikt.

Zet je afdruk met Ranger resist.

Ga er met een brayer met dye inkt overheen.

Veeg direct met een tissue voorzichtig de overtollige inkt van het papier.

Het resist effect zal hierdoor groter worden.

Is erg vergelijkbaar met watermark resist.

Gutta op wasbenzine basis

+ dye inkt

Belangrijk voor deze variant is dat je mat papier gebruikt.

Breng Gutta aan op je rubber stempel, en zet je afdruk op papier.

 

Daarna colorwash erover gespoten.

De Gutta op wasbenzinebasis kun je van het papier afrubbelen na droging.

 
 

 

Gutta en Serti worden gebruikt om contourlijnen te maken voor het schilderen op zijde.

Gutta en Serti zijn er op waterbasis en op benzinebasis.

Gutta/Serti op benzinebasis is onoplosbaar in water, en vormt een soort rubber dijkje.

De Gutta op waterbasis wordt plat na droging, en neemt de kleur juist helderder aan (absoluut het tegenovergestelde van resist) en is er NIET af te rubbelen!

Dus let op welke je koopt.

Rubber cement + dye inkt Belangrijk voor deze variant is dat je mat papier gebruikt.

Rubber cement aanbrengen met penseel voor bv witte accenten bij stempelafdrukken.

Dye inkt kan aangebracht worden door middel van Sponzen, Kwasten of Aquarelleren. wordt van oorsprong toegepast in aquarel schilderen.

Perfect Resist (Stampingback) +

dye inkt

Belangrijk voor deze variant is dat je glans papier gebruikt, en je de stempel direct na het afdrukken schoonmaakt!

Zet de afdruk met de Perfect Resist.

Reinig je stempel!

Spons Distress inkt over het papier.

Veeg direct met een tissue voorzichtig de overtollige inkt van het papier.

Het resist effect zal hierdoor groter worden.

is een lijm die gebruikt kan worden voor resist technieken. Droogt transparant op.

Als de resist goed droog is neemt hij juist geen kleur op van de dye inkt en wordt spierwit bij het opwrijven.
Juist wanneer hij nog niet helemaal droog is ( als je een beetje teveel hebt gebruikt ) wordt het donkerder omdat het de inkt dan vasthoudt.

Teykol

(Artjourney) +

dye inkt

Belangrijk voor deze variant is dat je glans papier gebruikt, en je de stempel direct na het afdrukken schoonmaakt!

Zet de afdruk met de Teykol.

Reinig je stempel!

Spons Distress inkt over het papier.

Veeg direct met een tissue voorzichtig de overtollige inkt van het papier.

Het resist effect zal hierdoor groter worden.

is een lijm die gebruikt kan worden voor resist technieken. Droogt transparant op.

Vergelijkbaar met Perfect Resist.

Gewone witte schoollijm +

dye inkt

Belangrijk voor deze variant is dat je glans papier gebruikt, en je de stempel direct na het afdrukken schoonmaakt!

Eventueel de lijm iets verdunnen met water.

Zet de afdruk met de lijm.

Reinig je stempel!

Spons Distress inkt over het papier.

Veeg direct met een tissue voorzichtig de overtollige inkt van het papier.

Het resist effect zal hierdoor groter worden.

is een lijm die gebruikt kan worden voor resist technieken. Droogt transparant op.

Vergelijkbaar met Perfect resist.

Micro Glaze

(Judi Kins)

    MicroGlaze werkt als een gel-achtige sealer en kan opgewreven worden zodat het glimt. Het is perfect voor ATC's of envelop art voor het geval dat het regent. MicroGlaze kan gemengd worden met Pearl Ex voor een metaal- of parelmoer glans.  Het werkt ook als resist medium wanneer het v��r het kleurmedium (dye based inkt) op het papier wordt aangebracht.
Talens Liquid Masking Film + dye inkt Belangrijk voor deze variant is dat je mat papier gebruikt.

Ruikt naar ammoniak!  

Ik breng het aan met een oude penseel, die ik direct schoonmaak met water en zeep.

Ik heb hem nog niet getest op mijn stempels (ik weet niet met zekerheid of natuurrubber en gebakken rubber geen verbinding aangaan, en of ammoniak onschadelijk is voor rubber stempels), en het is ook vrij dik (t� dik) om lijnstempels mee af te drukken.

Na het drogen er overheen met waterverf of dye inkt. Gekleurde (grijze)maskeervloeistof voor het uitsparen van niet te verven delen bij het aquarelleren.
Samenstelling: natuurrubber in water.
Droogt binnen 10 minuten
Na droging voorzichtig verwijderen met vingers
of vlakgom. Ook geschikt voor inkt op waterbasis.

Schmincke Rubbelkrepp
Vloeibare maskeerfilm +

dye inkt

Kan op mat �n op glanspapier. Kan ook op foto's, wat mogelijkheden schept voor combinaties met Distress inkt en alcohol inkt. Na het drogen er overheen met waterverf of dye inkt. Ammoniakvrij.
Om delen af te dekken die niet geschilderd mogen
worden. Kan zonder beschadiging weer worden
verwijderd door het voorzichtig weg te wrijven.
Geschikt voor o.a. aquarelpapier, glad
tekenkarton, foto's en film.
Schmincke Maskeerstift + dye inkt Kan op mat �n op glanspapier. Kan ook op foto's, wat mogelijkheden schept voor combinaties met Distress inkt en alcohol inkt.

Knijpstift met handige spitse doseerdop
Inhoud 25 ml.

Hiermee is het makkelijk lijntjes te trekken, of tekst te schrijven.

Na het drogen er overheen met waterverf of dye inkt. Zonder ammoniak!

Maskeervloeistof voor het uitsparen van niet te
verven delen bij het aquarelleren.

Leverbaar in kleurloos en gekleurd.
Na droging voorzichtig weg wrijven.

Winsor & Newton Colourless Masking Fluid +

dye inkt

Belangrijk voor deze variant is dat je mat papier gebruikt.

Ruikt naar ammoniak! 

 

 

 

Speciale vloeistof voor het uitsparen van niet
te verven delen bij het aquarelleren.
Droogt kleurloos op.
Na droging voorzichtig weg wrijven.
Alcohol inkt resist     is g��n resist, maar kleur weghalen.
Castaway inktkussen     is g��n resist, maar kleur weghalen.
Chloor stempelen     is g��n resist, maar kleur weghalen.
Sanding = schuren   is g��n resist, maar kleur weghalen.

 
2650
mensen hebben
deze pagina bezocht