Werk op wit glanspapier of
~karton.
Stempel met de Alabaster een
achtergrond patroon.
Voor elke afdruk opnieuw de
stempel beinkten.
|
|
Te droge Yellow Ochre. |
|
|
Direct hierna direct-to-paper met een andere kleur
eroverheen. (stempelen met je doos op het papier, niet wrijven!) |
Deze achtergrond is gemaakt door
direct to paper.
De gekleurde doos was te droog,
vandaar dat de vorm van de doos te zien is. |
Deze
achtergrond is minder duidelijk omdat er met de gekleurde doos geveegd is.
kleur= Bisque |
|
|
Nu met kleine cirkelvormige bewegingen het teveel aan inkt
wegvegen, en je kaart weer glanzend poetsen. De kleur wordt hierdoor iets
intenser omdat de witte krijtachtige laag weg gepoetst wordt. |
Goed natte dozen gebruikt; en een goed resist effect bereikt, maar de Ice
Blue is nogal lichtgrijs uitgevallen. |
Een bold stempel in combinatie met een donkere kleur (olive pastel). |
|
|
Je achtergrond met de chalk resist is klaar. Je kunt de
inkt eventueel drogen en/of heatsetten met je heattool alvorens er op te stempelen met bv
Ancient page. |
Na de 3 stappen van de resist techniek heb ik stap 2 en stap 3 nog eens
gedaan.
Het resultaat is een subtieler effect. |
Ik denk dat de extra stappen alleen mooier zijn als er met
een bold stempel gewerkt is, omdat anders wellicht teveel details wegvallen.
Maar je kunt dit ook even zelf uitproberen. |
|
|
Je kunt in plaats van Alabaster ook Versamark gebruiken.
Voordeel is dat de Versamark langzamer droogt dan de Alabaster chalk inkt.
*Zie Notitie rechts!
Voorbeeld is gemaakt met de kleur Lime Pastel, en niet alleen het resist
effect maar ook de kleur zelf is erg verbleekt. |
direct na de techniek |
na een uurtje drogen |
*Helaas, na een uurtje drogen lijkt het resist effect
met Versamark en chalk inkt te verbleken. Versamark is dus voor deze techniek
g��n goede vervanging voor Alabaster.
|
|
direct na de techniek |
na een uurtje drogen |
Het resist effect bij deze techniek met all��n chalk inkten lijkt beter
zichtbaar te worden na een uurtje drogen aan de lucht. ��k de geveegde
achtergrond, en de te droge Yellow Ochre. |
|
|
Wat het gemakkelijker maakt is een niet te groot vlak in een
keer willen bewerken. Aan de andere kant kun je bij een grote vlak een
interessant stukje opzoeken... |
|