deze maand

 

Kaart-modellen

Compositie

Technieken

Stans-machine

 

Galerie

 

Stempellinks

 

Snijplotters + Snijplotter Software

Cougar

iPad

E-mail prayer

Room of Possibilities

Tijdzones

mail

 

 

 

Harmonie in een kaart

Aan de hand van de kaart 'Angel'

 

Afbeelding komt van Judi Kins

De letters komen van een sheet van Vicky Enkoff

 

Alles is afgedrukt met dezelfde Ancient Page op een scheercreme gemarmerde achtergrond.

 

(Aan de onderkant van de kaart is een klein randje afgevallen door het scannen)

 

 

Door de gekozen kleuren en plaatsing van de verschillende elementen van de kaart kun je de kijkvolgorde bepalen van de kijker.

Er zijn op deze kaart twee duidelijke kijkpunten; de afbeelding en de tekst.

Ik wil dat er eerst naar de afbeelding en dan naar de tekst gekeken wordt, en daarna de kaart geopend wordt.

Hoe zorg ik ervoor dat er eerst naar de engel en dan naar de tekst gekeken wordt?

Door rekening te houden met kleur keuze en ~gebruik als door rekening te houden met de plaatsing van de letters en de plaats van de tekst op de kaart.

 

Hoe bereik ik harmonie in kleur, vorm en compositie wat er voor zorgt dat iemand deze kaart als prettig ervaart?

Smaak is persoonlijk, maar er zijn enkele dingen waar je rekening mee kan houden.

Psychische factoren en kijkgewoontes van zijn voor een groot gedeelte bepalend of een kaart een geslaagde kaart wordt.

Al zijn we ons niet bewust van deze factoren, gewoontes en kennis van kleur, vorm en compositie; het wel of niet in harmonie/balans zijn van al deze dingen geeft ons een prettig of onprettig gevoel.

 

Kleur, vorm en compositie Ik ben begonnen met het geel/groen gemarmerde papier.
  Daar heb ik een kleur inkt bij uitgezocht die iets donkerder was dan het groen van het gemarmerde papier.

Vanwege de scheerschuimtechniek op het achtergrondje moet dat een permanente inkt zijn of permanent door heatsetting. Ik heb voor Ancient Page gekozen omdat ik daar de juiste kleur in had.

  Toen heb ik een stempel gezocht die interessant zou kunnen zijn bij deze achtergrond, zonder dat de achtergrond wegvalt.
Bij contrasten wordt het oog automatisch het eerst naar de lichtste plek geleid. Als Basis heb ik gekozen voor een vrij donkergroene kaart voor het contrast van licht en donker, zodat het gemarmerde papier goed uitkomt, maar wel in dezelfde kleurlijn (groenen) voor de harmonie.
  Door een donkere basis en een lichtere afbeelding, zorgen we dat de afbeelding dus kijkpunt 1 is.

Door voor de afbeelding gemarmerd papier te gebruiken dat lichtere stukken bevat dan het gemarmerde papier waarop de letters gestempeld zijn, bewaren we de positie van kijkpunt 1 en 2.

Ook het feit dat er een sterkere concentratie geel op het gemarmerde papier van de afbeelding is bewaard deze posities.

  Dat wordt nog eens versterkt door de letters op een donkere tussenlaag te matten dan de afbeelding.
Een al te scherp contrast wordt niet als fijn ervaren. Door een donkergroene basiskaart te kiezen en geen zwarte, houden we daar ook rekening mee
  Door een tussenstapje te maken met het middengroen wordt hieraan tegemoet gekomen.
  Door het randje niet te breed te maken leiden we niet af van de afbeelding. Kleur contrast was er al, en vorm contrast is dus niet functioneel in dit geval.
  Omdat de letters gemat zijn op donkergroen wat gelijk is aan de basiskaart, moeten we een contrast maken om ze wel mooi uit te laten komen. Maar niet een te groot contrast, want de tekst moet kijkpunt 2 zijn.

Door te kiezen voor hetzelfde groen al waarop de afbeelding is gemat zorg je voor een rustig contrast en een harmonie in kleur, omdat er niet n�g een kleur aan toegevoegd wordt.

Door de breedte van die strook bepaal je hoeveel van de middengroene kleur je wilt laten zien.

Plak pas iets op als je tevreden bent met de uiteindelijke compositie van je hele kaart!

Door de letters recht te plaatsen, leiden we niet af van de afbeelding.

Zouden we ze schuin plaatsen cre�er je een compositie contrast dat in dit geval afleid van de afbeelding doordat het tekstaandeel op deze kaart best groot is.

Nu is deze plaatsing extra rustig omdat het gezicht op deze kaart toevallig het enige schuine is.

Kijkrichting  
Wat we gewoon zijn wordt als prettig ervaren.

De leesgewoonte in de westerse wereld is van links naar rechts, en van boven naar beneden.

Ook werken onze hersenen zo dat we eerst naar afbeeldingen kijken, en dan naar tekst.

Door plaatsing van de engel links en de tekst rechts, houden we daar al rekening mee.
  Was het woord Angel links van de engel geplaatst, zou het onrustig zijn. Je zou dan eerst naar rechts kijken, dan naar links, en dan weer rechts om de kaart te openen.

 

Laatste tip!

Werk netjes, zorg dat alle randjes even breed zijn, zorg ervoor dat er geen lijm onder je afbeeldingen vandaan komt en dat als het bedoeld is om recht te zitten dan ook echt recht zit en niet een beetje scheef.

Een kaart kan niet iemands smaak zijn, maar als de rest allemaal klopt kan een kaart toch als harmonieus ervaren worden!