deze maand

 

Kaart-modellen

Compositie

Technieken

Stans-machine

 

Galerie

 

Stempellinks

 

Snijplotters + Snijplotter Software

Cougar

iPad

E-mail prayer

Room of Possibilities

Tijdzones

mail

 

 

 

Deze pagina is 15-10-2005 12:22 voor het laatst bijgewerkt.

Vertraagde 2 Stap Techniek

Voor deze achtergrond techniek werk ik op de achterkant van fotopapier voor de printer van de Aldi.

Op de glanzende voorkant krijg je een heel ander effect, wat we nu niet nastreven.

De combinatie papier/inkt komt nogal nauw, vandaar dat ik deze soort bij naam noem.

 

   

Judi Kins Fabric & Permanent ink cleaner

Wordt nu eens niet als reiniger gebruikt, maar als materiaal.

   

Adirondack Alcohol Blending Solution

Het kan ook met alcohol 70% hoewel dat iets sneller droogt dan de Blending vloeistof (waar een vloeibare was soort inzit).

 

   

Adirondack alcohol inkten
   

Een oud stempelblokje met klittenband (haakjes -harde- kant) op een zijkant geplakt.

Daarop blijven die gele viltachtige huishouddoekjes van het kruitvat goed plakken. (Zijn nog geen euro)

Het voordeel is dat als je met compleet andere kleuren wil gaan werken je het strookje vervangt door een schone.

Je blokje verkleurd wel, maar daar heb je geen last van.

Bijkomend voordeel is dat je handen redelijk schoon blijven.

 

Werkwijze:

Knip of snijd je A4 ongeveer op maat.

Kies je kleuren inkt, niet meer dan 3 en doe er enkele druppeltjes van op het viltje van je blokje.

Stap 1

Bevochtig de matte kant van het fotopapier met de Judi Kins reiniger, en breng dan met je blokje de inkt aan op je papier.

Laat volledig drogen!

In de tussentijd kun je kijken of je een van je gekozen kleuren wil uitspringen of temperen. Breng een � twee druppeltjes van elke kleur op je blokje, en drie � vier druppeltjes blending vloeistof.

Als je papier droog is kun je de tweede stap toepassen.

Stap 2

Dep nu met je blokje op je gedroogde be-inkte papier en zie de rare druppelachtige achtergrond ontstaan. Weet wanneer je stopt. Niet te lang doorgaan.

Achtergrond gemaakt met 'terra cotta', 'latte' en 'stream'

 

Stempelen met Stazon zwart.

     
Achtergrond gemaakt met 'pitch black' en 'slate'. Stempelen met Stazon zwart.

Lichte plek voor de tekst krijg je door stap 3 toe te passen.

Druppel voorzichtig een druppeltje blending vloeistof daar waar je de tekst wil. Laat drogen.

Kijk of de ontstane ruimte groot genoeg is, en laat als het nodig is nog een druppel vallen om de lichte plek groter te maken.

     

+

Achtergrond gemaakt met 'denim', 'pitch black' en 'slate'.

Achtergrond gemaakt met 'slate', 'latte' en 'terra cotta'.

Stempelen met Stazon zwart.

Inkleuren met Brush markers.

Bleken (bv de witte sokken) door middel van een penseel 1 in de blending vloeistof te dopen, zeer gedoseerd op de gewenste plek aanbrengen en gelijk weghalen door met een tissue de vloeistof direct op te zuigen.

Dit vergt wat oefening.

De gestempelde inkt is namelijk ook oplosbaar met de blending vloeistof.

 

Een andere ondergrond: Gelamineerde vellen waar ik mijn um (unmounteds = ongemonteerde stempelrubbers) op archiveerde.

 

Dit is hoe ik in het begin mijn um's archiveerde. Een vel printerpapier waarop ik mijn stempels 2 keer afdrukte, het vel lamineerde en dan op een afdruk looptape en daarop de um.

 

Inmiddels vind ik dat dat teveel ruimte in beslag neemt en heb ik mijn stempels op gelamineerde blanco vellen printerpapier met een vel rechts ernaast in een hoesje waarop de um's zijn afgedrukt.

 

Dat scheelt ruimte �n geld, want de lamineerhoezen met ronde hoeken en multoband gaatjes zijn bepaald niet goedkoop. En de mappen ook niet.

 

Soms groeit mijn collectie um's zodanig dat ik zoveel stempels in een categorie krijg, dat de map (die 8cm dik is) vol is, maar wel enkele halflege vellen bevat zoals links hiernaast.

En dus ga ik dan over op mijn nieuwe manier en dan houd ik de oude gelamineerde vellen over.

 

Zonde om weg te gooien (gewoon te duur geweest!)

En dus heb ik iets bedacht om ze te hergebruiken.

Ik heb de um afdrukken van de nu lege gelamineerde vellen uitgesneden zodat ze als label of aan een bos bloemen nog een nieuw leven konden leiden.

Inderdaad mijn verjaardagcollectie um is uitgebreid en dus moesten die gelamineerde vellen eraan geloven.

Wel een beetje saai, zo'n maagdelijk wit met een donkerblauwe afdruk vond ik..... maar toen bedacht ik iets!

        

Alcohol inkt is transparant en houd op plastic! Natuurlijk dat doe ik!

En ik begon mijn labels te behandelen zoals beschreven in de werkwijze voor op de achterkant van fotopapier.

En dit zijn een paar van de resultaten geworden.

Voor verdere toepassingen op kaarten, altered books, aan bossen bloemen of flessen wijn zelf de fantasie gebruiken ;-)

Vraag me niet welke kleuren ik hiervoor heb gebruikt, want dat weet ik echt niet meer. Houd dezelfde richtlijnen aan als bij de werkwijze beschreven.

Maak er een kaart mee naar eigen inzicht.

Soms is ��n stap voldoende om de tekst ook nog een beetje leesbaar te houden.
Op een achtergrond van zwart met goudglimmers kwam deze donkere label het best tot zijn recht.

 
Van deze weet ik de inktkleur nog wel.

'Stonewashed'

Natuurlijk moet hier nog wel wat mee gebeuren om de kaart af te maken!

 

Deze kaart is ook niet af natuurlijk, maar je krijgt wel een indruk van hoe zo'n label toegepast zou kunnen worden.
Een erg fleurig label, waarbij de tekst in het echt wel goed leesbaar is, maar wat op deze afbeelding wat wegvalt in de achtergrond.

En als laatste dit subtiel gekleurde label.